Proč se tradiční likéry ochucují ?

 

Česká republika má spousty skvělých destilátů a likérů, které májí dlouhou tradici. V posledních letech se začínají přidávat různé ochucené varianty.  Samozřejmě že to není výsada jen českých produktů. Ochucené varianty můžeme najít jak v rumech či americké whisky. Celkově se tyto sladší a ochucené varianty těší velké oblibě. Mezi největší zástupce patří například Jack Daniels Honey.


Proč ale velké společnosti vyrábějí ochucené varianty?

Důvodů je hned několik. V určité fázi, značka dosáhne "maxima" svých prodejů na daném trhu. Navýšení prodejů nebo marže je pak možné díky rozšíření nabídky produktů pod danou značkou., která má vysokou známost. Další důvod je zacílení na další skupinu spotřebitelům, většinou mladším konzumenti a lidi, co například neholdují pití whisky. Jako příklad může sloužit nejprdávanější americký bourbon Jim Beam. Jeho základní výrazná varianta moc mladých slečen a dam nenadchne. Ovšem medová nebo třešňová varianta je jiná káva ...... pardon whiskey. Sladší varianty jsou lépe pitelné a více přijímány širším spektrem zákazníků. Téměř vždy je pravidlem, že tyto expanzivní varianty známých značek mají nížší procento alkoholu, ale stále stejnou prodejní cenu. Tzn výrobce šetří na spotřební dani pro stát a rozdílem si navyšuje marži.

 

Ochucené "rumové" elixíry v ČR


Nezaostává ani kategorie českých značek například rumů, jako jsou Republica Honey a Republica Espresso či Heffron Coconut. Samozřejmě kategorie ochucených rumů je opravdu obsáhlá.


Zpátky domů. Mezi dvě největší značky českých likérů patří Becherovka a Fernet Stock. Nejdříve se podívejme do Karlových Varů na variantu Becherovka Lemond. Ta byla poprvé představena v září roku 2008. Tato varianta je založena na bázi Becherovky Original, která obsahuje 20 tajných bylin, a navíc je obohacena o chuť citrusových plodů.  Kdo by řekl v květnu roku 1807, kdy započal historicky první prodej Becherovky v krámku U Tří skřivanů, že se značka takto rozroste a bude dělat i ochucené varianty. Tehdy se ale nově zaváděný léčebný nápoj jmenoval English Bitter a užíval se jako žaludeční kapky. O této funkci nelze pochybovat ani dnes. Zpátky ale k Becherovka Lemond. Tím že byla vytvořena, aby oslovila i mladší zákazníky, má tento produkt pouhých 20% alkoholu. Je tedy velmi lehce pitelný. Nízká procenta alkoholu, vysoká sladkost, jemnost a líbivé chutě citrusů. Zaručený recept na dobře prodávaný produkt.

fernet-stock-citrus
Z jiného chuťového spektra je ale Fernet Stock Citrus. Základní směs 14 bylin, která je použita u standartního fernetu, je navíc obohacena o citrusové esence. Základní macerát se vyrábí louhováním bylin v lihu po dobu 8 týdnů a až po té se přidávají další suroviny k dosažení dalších ochucených variant. Plzeňský Stock ale nezůstal jen u příchutě z citrusů, ale dalo se potkat s pomerančem, hruškou a dalšími plody babiččiny zahrádky nebo tropických dálek. Opravdový vrchol přišel ve variantě Fernet Stock Barrel Edition. Hezká ukázka jak skombinovat neskombinovatelné, tedy rum a fernet. Chuť je vyvážená a jiná. Výhoda toho ale je cenová dostupnost. Ve fernet akci se vše dá sehnat za pár stovek.

Bohužel ale musíme otevřeně říct, že některé ochucené produkty nejsou tak populární jako ty ostatní. Značka se pak horko těžko zbavuje zásob, které nikdo nechce. Nový produkt je vždy sázka do loterie. Věříme, že budoucnost nás přinese řadu nových zajímavých produktů od zavedených značek a že se máme na co těšit.

Na zdraví…

P.S. ženy pamatujte, i muži mají své dny…